Emberi és isteni szeretet

Birtokolj, és légy boldog:
Valóban,
Ez az emberi szeretet
Meghatározása.

Válj eggyé, és légy boldog:
Valóban,
Ez az isteni szeretet
Meghatározása.

Kétféle szeretet létezik: emberi szeretet és isteni szeretet. Az isteni szeretettel először a gyökérhez, az Egyhez, a Forráshoz megyünk, és onnan megyünk a sokhoz, az ágakhoz, a levelekhez, a virágokhoz és a gyümölcsökhöz. Az isteni szeretet az egységben rejlő sokféleség dala.
Az emberi szeretetben követelés van, de legalábbis elvárás. Gyakran követeléssel kezdjük. Még ha magasabb bölcsesség virrad, akkor is elvárunk valamit másoktól. Meg is győzzük magunkat arról, hogy ez az elvárás jogos. Mivel tettünk valamit másokért – szeretetünket adtuk – úgy érezzük, teljesen jogosan várunk valamit cserébe.
Az isteni szeretetben azonban nincs követelés vagy elvárás. Az isteni szeretetben csak adunk és adunk. Az emberi életben, mielőtt szeretetünket adnánk, megpróbáljuk feltárni mások irántunk érzett szeretetét. Az isteni életben, mielőtt szeretetünket adnánk másoknak, megpróbáljuk a szeretetet a maga valóságában és teljességében felfedezni magunkban. Csak ekkor áll módunkban szeretetet nyújtani másoknak. Eleinte akkor virrad fel elégedettségünk, amikor látjuk, hogy azok, akiknek szeretetünket nyújtjuk, teljes szívvel elfogadják azt. De van az isteni szeretetnek egy ennél is magasabb formája, mikor túllépünk ezen az érzésen, és pusztán az önodaadás kedvéért adunk szeretetet. Adunk, és még ha nem is fogadják el a szeretetünket, azt sem bánjuk. Továbbra is adunk, mert Forrásunk csupa Szeretet.
Az emberi szeretetben nemcsak követelés és elvárás létezik, hanem van ennél még valami sokkal rosszabb: megvonás. Először követelünk, azután elvárunk. Majd mikor elvárásunk nem teljesül, igyekszünk elfordulni attól, akinek korábban szeretetünket nyújtottuk. Az isteni szeretet sohasem ilyen. Az isteni szeretettel megpróbálunk eggyé válni mások hiányosságaival. Így megérthetjük és szolgálhatjuk őket, azzal a szándékkal, hogy hiányosságaikat átalakítsuk.
Az emberi szeretetben gyakran felsőbbrendűségi érzés van. ,,Kétségkívül szeretni foglak, de szeretnék pár centivel fölötted maradni.” A felsőbbrendű szereti a kisebbrendűt, mert elégedett a kapcsolatban betöltött helyzetével. A kisebbrendű nagyon gyakran bizonytalanságérzése miatt szereti a felsőbbrendűt. Az emberi szeretet tehát megköti őket, és mindkettőjüknek egyfajta elégedettségérzetet nyújt. Az isteni szeretetben azonban nincs felsőbbrendűség és kisebbrendűség. Az isteni szeretet mindig önként és teljes szívvel adja magát.
Az emberi szeretetben gyakran előtérbe kerül a fizikai elme, a kételkedő elme, a gyanakvó elme. Az isteni szeretetben azonban csak a szerető szívet látjuk. Az elme azért szereti a valóságot, mert saját felfogása és látomása szerint látja a valóságot. A szerető szív ellenben azért szereti a valóságot, mert a valóság saját alakjában látja azt.
Az emberi szeretetben úgy érezzük, hogy az elégedettség valahol máshol rejlik – nem bennünk, hanem valaki másban. Többnyire a csalódottságunk abból fakad, hogy úgy érezzük, valaki nem adja meg nekünk azt a szeretetet, amire szükségünk van, vagy szeretnénk. Az isteni szeretetben azonban az elégedettség nem máshol található, hanem saját magunkban. A szerető és a szeretett egy és ugyanaz – a bennünk lakozó Legfelsőbb és a rajtunk kívül álló Legfelsőbb.
Az Egytől származunk, és a sokért létezünk. Ez az isteni szeretet lényege.

Kérdés: Beszélne, kérem, a szeretetben lévő kötődésről és kötődésmentességről?

Sri Chinmoy: Az emberi szeretet kötődés, az isteni szeretet kötődésmentesség. Miért kötődés az emberi szeretet? Azért, mert az emberi szeretet mindig követel. Az emberi szeretet birtokolni akar, és azt akarja, hogy birtokolják, máskülönben nem elégedett. De, még ha birtokolva vagyunk vagy birtoklunk, akkor sincs elégedettség, mert látjuk a másik emberben lévő korlátokat, és látjuk a saját lényünkben lévő korlátokat. Ha korlátokat látunk magunkban vagy másokban, akkor nem vagyunk elégedettek, mert a bennünk lakozó lélek sosem lehet elégedett a tökéletlenséggel. Állandó megvilágosodást és tökéletességet akar.
Ha istenien szeretünk, nem kötődünk senkihez. Csak saját tudatunknak és mások tudatának kiterjesztéséért vagyunk. Érezzük, hogy nem helyes dolog megkötni őket. Ha valakit megkötünk, azzal nem érünk el semmit. Ha igazán szeretünk, érezzük, hogy tudatunkat ki kell terjesztenünk a Végtelenbe, és segítenünk kell azoknak, akikkel közeli kapcsolatban állunk, hogy ők is kiterjesszék a tudatukat. Az isteni szeretet a kiterjedés dala. Állandóan próbáljuk kiterjeszteni valóságunkat és segíteni másoknak, hogy ők is kiterjesszék valóságukat. És miközben kiterjedünk, egy napon, Isten választott Órájában eggyé válunk az Ő Egyetemes Tudatával, az Ő Transzcendentális Tudatával.
A kötődés a testben van, a kötődésmentesség a lélekben. Ha a test-tudatban élünk, mindig kötődni fogunk a minket körülvevő emberekhez és tárgyakhoz. De ha a lélek-tudatban élünk, megpróbáljuk megvilágosítani azokat a bennünk lévő dolgokat, amelyeket meg kell világosítani, megpróbáljuk tökéletesíteni azokat a bennünk lévő dolgokat, melyeket tökéletesíteni kell, és megpróbáljuk kinyilvánítani azokat a dolgokat, amelyeket teljes mértékben ki kell nyilvánítani itt a földön, Isten céljaira.

A megszállottság nem szeretet.
A birtoklás nem szeretet.
A kényszer nem szeretet.
Egyedül az egység-fényben rejlő
Átadás-teljesség a szeretet.

Kérdés: Hogyan lehet megállapítani, hogy szeretetünk emberi szeretet vagy tiszta spirituális szeretet?

Sri Chinmoy: Ezt könnyen meg lehet mondani. Az emberi szeretetben tudatos követelés van, de legalábbis öntudatlan elvárás azért a szeretetért, amit másoknak nyújtasz. Ha szereteted tiszta vagy spirituális, akkor nincs követelés, nincs elvárás. Csak az érintett emberrel vagy emberekkel való spontán egység édes érzése létezik. A szeretetet nem arra kell használnunk, hogy megkössük vagy birtokoljuk a világot, hanem hogy felszabadítsuk és kitágítsuk saját tudatunkat és a világ tudatát.

Kérdés: Hogyan adhatunk tudatosan tiszta szeretetet?

Sri Chinmoy: Tudatosan tiszta szeretetet adhatsz másoknak, ha érzed, hogy amikor másokhoz beszélsz, vagy rájuk gondolsz, élet-leheleted egy darabját adod nekik. És ezt az élet-leheletet csak azért adod, mert érzed, hogy te és a világ többi része teljesen és elválaszthatatlanul egyek vagytok. Ahol egység van, ott minden tiszta szeretet.
Az isteni szeretetet használhatod arra, hogy átalakítsd emberi kötődéseidet, ha megpróbálod állandóan növelni tisztaságodat. A tisztaság rendelkezik az egység lélegzetével, és megvilágosítja a kötődést. A tisztaság alapvető fontosságú, ha kötődéseidet a szeretettel egyetemes egységgé akarod átalakítani.

Minden alkalommal,
Mikor feltétel nélkül szeretsz,
Egy szárnyas angyal száll le,
És azt mondja neked:
,,Ülj a szárnyamra gyorsan.
A Legfelsőbb Úr vár reád.”

Sri Chinmoy tanítása – Gunagriha írása
Sri Chinmoy Belső Iskola
Sri Chinmoy könyvei
Sri Chinmoy spirituális útja